Alacoolj! – Rendhagyó osztályfőnöki órák a civil szféra megismertetéséért

Alacoolj! – Rendhagyó osztályfőnöki órák a civil szféra megismertetéséért

A Veszprém Vármegyei Civil Központ munkatársai a Táj-Kapocs Alapítvánnyal együttműködve valósították meg az „Alacoolj!” rendhagyó osztályfőnöki órák programsorozatát, amelynek célja, hogy a középiskolás fiatalok közelebb kerüljenek a hazai civil szervezetek világához és az önkéntesség élményéhez.

A Civil Központok egyik legfontosabb feladata, hogy a vármegye civil szervezeteit tanácsadással, képzésekkel és gyakorlati támogatással segítsék. Ennek a munkának szerves része az is, hogy a jövő generációi számára láthatóvá tegyék a civil közösségek értékeit és szerepét – ezt szolgálja az Alacoolj! módszertana.

Miről szólnak ezek a rendhagyó órák?

Az osztályfőnöki órák felépítése kétszer 45 percből áll:

1. Ráhangolódó óra

A diákok:

  • megismerkednek a civil szféra alapfogalmaival, történeti hátterével,
  • összehasonlítják a civil, az üzleti és az állami szektor működését,
  • megértik az iskolai közösségi szolgálat jelentőségét,
  • kisfilmek segítségével bepillantást kapnak a civil szervezetek sokszínű mindennapjaiba.

A beszélgetéseket egy „Igen–Nem tréning” színesíti, amely játékosan rögzíti a kisfilmekben elhangzottakat.

2. Gyakorlat – Alacoolj! kreatív kooperatív társasjáték

A tanulók kiscsoportokban:

  • civil szervezetet „alapítanak”,
  • megfogalmazzák a szervezet céljait,
  • kialakítják tevékenységeiket,
  • önkénteseket „toboroznak”.

Az óra végén minden csoport bemutatja újonnan megálmodott szervezetét, majd egy rövid versenyben kiderül, ki tudta a legtöbb önkéntest megnyerni magának. A program egyik fő célja, hogy a fiatalok felismerjék: a civil közösségi élet érték, lehetőség, és remek terep a számukra kötelező 50 óra közösségi szolgálat teljesítésére is.

A program keretében Tapolcán Batsányi János Gimnáziumban és a Széchenyi István Baptista Technikum, Szakképző Iskola és Gimnáziumban tartottunk műhelymunkákat.. A foglalkozások során a diákok aktívan részt vettek a közösségi tervezést segítő játékos feladatokban, és meglepően éretten fogalmazták meg, milyen fejlesztéseket tartanának fontosnak saját környezetükben. Tapasztalataink szerint a helyi fiatalok nyitottak az együttműködésre, érdeklődőek, és határozott elképzelésekkel rendelkeznek arról, hogyan szeretnének élhetőbb várost.

Sümegen a Kisfaludy Sándor Gimnáziumban jártunk, ahol szintén lelkes diákcsoporttal dolgozhattunk. A beszélgetések azt mutatták, hogy a sümegi fiatalok erősen kötődnek a városhoz, és szeretnék, ha több közösségi tér, szabadtéri program és ifjúsági kezdeményezés születne. A közös munka során számos előremutató ötlet és téma merült fel, amelyek hosszú távon is beépíthetők a településfejlesztési gondolkodásba.

Miért fontos ez a program?

Az Alacoolj! órák segítenek a fiataloknak:

  • megérteni a civil világ működését és értékeit,
  • felfedezni az önkéntességben rejlő lehetőségeket,
  • megtapasztalni a közösségért való cselekvés örömét,
  • felismerni, hogy ők maguk is alakítói lehetnek környezetüknek.

A játékos feldolgozásnak köszönhetően a diákok nemcsak hallanak a civil szervezetekről – hanem saját „élményekkel” kapcsolódnak hozzájuk.

Hálásak vagyunk mindazoknak az iskoláknak és pedagógusoknak, akik nyitottak voltak a program befogadására, valamint minden diáknak, aki aktívan bekapcsolódott a közös munkába. A Táj-Kapocs Alapítvány továbbra is elkötelezett a fiatalok közösségi élményekkel való gazdagítása és a civil szféra ismertségének növelése mellett.