Alacoolj! – Rendhagyó osztályfőnöki órák a civil szféra megismertetéséért
A Veszprém Vármegyei Civil Központ munkatársai a Táj-Kapocs Alapítvánnyal együttműködve valósították meg az „Alacoolj!” rendhagyó osztályfőnöki órák programsorozatát, amelynek célja, hogy a középiskolás fiatalok közelebb kerüljenek a hazai civil szervezetek világához és az önkéntesség élményéhez.
A Civil Központok egyik legfontosabb feladata, hogy a vármegye civil szervezeteit tanácsadással, képzésekkel és gyakorlati támogatással segítsék. Ennek a munkának szerves része az is, hogy a jövő generációi számára láthatóvá tegyék a civil közösségek értékeit és szerepét – ezt szolgálja az Alacoolj! módszertana.
Miről szólnak ezek a rendhagyó órák?
Az osztályfőnöki órák felépítése kétszer 45 percből áll:
1. Ráhangolódó óra
A diákok:
- megismerkednek a civil szféra alapfogalmaival, történeti hátterével,
- összehasonlítják a civil, az üzleti és az állami szektor működését,
- megértik az iskolai közösségi szolgálat jelentőségét,
- kisfilmek segítségével bepillantást kapnak a civil szervezetek sokszínű mindennapjaiba.
A beszélgetéseket egy „Igen–Nem tréning” színesíti, amely játékosan rögzíti a kisfilmekben elhangzottakat.
2. Gyakorlat – Alacoolj! kreatív kooperatív társasjáték
A tanulók kiscsoportokban:
- civil szervezetet „alapítanak”,
- megfogalmazzák a szervezet céljait,
- kialakítják tevékenységeiket,
- önkénteseket „toboroznak”.
Az óra végén minden csoport bemutatja újonnan megálmodott szervezetét, majd egy rövid versenyben kiderül, ki tudta a legtöbb önkéntest megnyerni magának. A program egyik fő célja, hogy a fiatalok felismerjék: a civil közösségi élet érték, lehetőség, és remek terep a számukra kötelező 50 óra közösségi szolgálat teljesítésére is.
A program keretében Tapolcán Batsányi János Gimnáziumban és a Széchenyi István Baptista Technikum, Szakképző Iskola és Gimnáziumban tartottunk műhelymunkákat.. A foglalkozások során a diákok aktívan részt vettek a közösségi tervezést segítő játékos feladatokban, és meglepően éretten fogalmazták meg, milyen fejlesztéseket tartanának fontosnak saját környezetükben. Tapasztalataink szerint a helyi fiatalok nyitottak az együttműködésre, érdeklődőek, és határozott elképzelésekkel rendelkeznek arról, hogyan szeretnének élhetőbb várost.
Sümegen a Kisfaludy Sándor Gimnáziumban jártunk, ahol szintén lelkes diákcsoporttal dolgozhattunk. A beszélgetések azt mutatták, hogy a sümegi fiatalok erősen kötődnek a városhoz, és szeretnék, ha több közösségi tér, szabadtéri program és ifjúsági kezdeményezés születne. A közös munka során számos előremutató ötlet és téma merült fel, amelyek hosszú távon is beépíthetők a településfejlesztési gondolkodásba.
Miért fontos ez a program?
Az Alacoolj! órák segítenek a fiataloknak:
- megérteni a civil világ működését és értékeit,
- felfedezni az önkéntességben rejlő lehetőségeket,
- megtapasztalni a közösségért való cselekvés örömét,
- felismerni, hogy ők maguk is alakítói lehetnek környezetüknek.
A játékos feldolgozásnak köszönhetően a diákok nemcsak hallanak a civil szervezetekről – hanem saját „élményekkel” kapcsolódnak hozzájuk.
Hálásak vagyunk mindazoknak az iskoláknak és pedagógusoknak, akik nyitottak voltak a program befogadására, valamint minden diáknak, aki aktívan bekapcsolódott a közös munkába. A Táj-Kapocs Alapítvány továbbra is elkötelezett a fiatalok közösségi élményekkel való gazdagítása és a civil szféra ismertségének növelése mellett.



